Thursday, March 19, 2009

Sloboda mogućnosti

+++


"Ideje slobode i univerzalnosti moraju biti identične. Jer svaka ograničenost jeste određenje spolja, dakle neslobodna je. Ali ako je čovek slobodan on mora uspeti u tome da postane ono što hoće. Za to je, međutim, uslov sloboda mogućnosti." Oto Vajninger

"Duhovni" i "društveno-politički" su dva plana jednog-istog "sveta života", dva (strana) jezika interpretacija, ali interpretiran svet života je jedinstven i zajednički. Ideje slobode i univerzalnosti su u društveno-političkom diskursu konstituisane kao "ljudska prava"; njihovo ostvarenje je ostvarenje identičnosti slobode, egzistencije i univerzalnosti (u granicama ovog sveta). Hrišćanstvo, trebalo bi da je to razumljivo po sebi, je vera da sloboda, egzistencija i univerzalnost jesu identični (uprkos granicama ovog sveta): u hrišćanstvu se sloboda sadrži u onome ko smo, i ko bi mogli biti; sama Crkva je po sebi mogućnost slobode; apostolski karakter Crkve je u slobodi (te) mogućnosti a njen saborni karakter je u univerzalnosti (te) slobode. Crkva je mogućnost čoveku da pronađe početak i kraj njegovog identiteta, Istinitog Boga. Kada je, međutim, sama Crkva kamen spoticanja toj mogućnosti, tu je njena crkvenost dovedena u pitanje. Od toga zavisi karakter njenog učestvovanja u "svetu života" i verodostojnost njenog hrišćanstva.
Crkva bi trebala da najsnažnije i najosetljivije oseća pitanja čovekovog identiteta i slobode i da čoveka (svakog lično, pojedinačno) susreće u "njegovom autentičnom postojanju, bez kvalifikacija i objektivizacija" (Martin Buber). Da ga susreće u dinamici i dramatičnosti njegovog identiteta-u-nastajanju, u empirijskoj stvarnosti, jer je to mesto susreta čoveka i Boga. Međutim, karakteristično za SPC, u smislu njenog učestvovanja u društvenom proizvođenju i reprezentaciji vrednosti i identiteta, biva da Crkva napusti "svet života" pretpostavljajući mu upravo svet kvalifikacija i objektivizacija i da osećaju za dramatičnost čovekovog identiteta-u-nastajanju pretpostavi "nacionalno osećanje kao hermeneutički uslov da se razume stvarnost" (Bogoljub Šijaković). Jasno je da "nacionalno osećanje" nije nikakav uslov za razumevanje stvarnosti nego strategija duhovnog i ideološkog zavođenja i nacionalističke determinacije čoveka i stvarnosti. "Nacionalno osećanje" je materija ideološke fikcije koja stvarnost koju ne razume negira.
Negacija ideološki nepodobne stvarnosti konačno metastazira u stvarne događaje. Dok su ratni zločini i masovne grobnice bili u njegovom vidokrugu, Bogoljub Šijaković (danas ministar vera u Vladi Srbije) nije govorio o nacionalnom osećanju krivice nego o potrebi Srba da se integrišu u jednu državu i o potrebi da se očuva ćirilično pismo. Politika "nacionalnog osećanja" je nastavak rata drugim sredstvima. Tako je i danas u pokušaju Crkve da onemogući usvajanje predloženog anti-diskriminacionog zakona u skupštini Srbije, simptomatično protiveći se pretežno pravu seksualnih manjina na vidljivost u društvu i slobodno izražavanje identiteta, duhovno-politički legitimitet ovom etičkom čišćenju bilo to isto, tradicionalno "nacionalno osećanje".
Iz sociopatskog karaktera delovanja SPC u društvu sledi da joj je svojstvena opskurantistička i zaverenička politika pre nego istinska tematizacija problema. Arogantna prema ustanovi javne diskusije, Crkva društvu nije ponudila svoj stav po pitanju ljudske prirode iz njene jedinstvene i nezamenjive perspektive (a mera arogancije je mera nedostajanja samosvesti) nego kripto-političku intervenciju. Jer stvarna motivacija SPC i nije ispovedanje pravoslavnog učenja o prirodi čovekove seksualnosti i njenim fenomenima, niti stvarna briga o ljudskim pravima i slobodama, nego njen interes da ovi društveni odnosi ostanu u formi nepisanih zakona, odnosno regulisani vanistitucionalno i nadinstitucionalno, jer je to sfera njenog autoritarnog vladanja. Ne prihvatajući stvarnost, jer živi u sopstvenoj ideološkoj fikciji, Crkva, u ime božanske ikonomije, uzurpira prostor "javnog morala" pretvarajući ga u suverenu teritoriju svoje i-moralističke inhibicije, i bez doprinosa istinskoj tematizaciji pitanja čovekove prirode, slobode, egzistencije i identiteta, ispunjava javni prostor upravo supstancom diskriminacije: predrasudama, iracionalnim strahom i mržnjom i nesuvislim mnenjem o drugačijoj seksualnoj orijentaciji kao socio-kulturnoj opasnosti, devijantnoj, mentalno bolesnoj i moralno neprimerenoj. Ove projekcije oblikuju stvarnost koja otuđuje manjine koje sama stvara. Crkva se pretvorila u instancu odgovornosti drugih, samo ne svoje; ona čisti "javni moral" spolja od homoseksualaca, dok je "iznutra pun mrtvačkih kostiju i svake nečistoće, grabeži i neumerenosti" o kojima Crkva ćuti. Kako danas o čoveku i Bogu može verodostojno govoriti onaj ko je juče ćutao o zlu?
Ceo diskurs ljudskih prava ovde podleže diskursu "nacionalnog osećanja": Crkva zapravo nastoji da očuva nacionalnu strukturu i njen kontinuitet. Biološki i kulturni temelji nacionalne strukture su u binarnoj seksualnosti i patrijarhalnom modelu porodice, te je najveća pretnja njenom kontinuitetu naravno viđena u homoseksualnoj orijentaciji. Ovo "nacionalno osećanje" Crkva legitimizira ustanovom "javnog morala" na koji veruje da ima ekskluzivno pravo zasnovano na procentualnoj većini stanovništva (95%) koje se na popisu izjasnilo kao vernici. Crkva ovim sugeriše da manjinska seksualna orijentacija nužno pripada ostatku stanovništva koji čini 5% ateista. Ovo je svakako logički neosnovano, ali je upravo simptomatično jer pokazuje okvire fiktivne stvarnosti nacionalističkog, patrijarhalnog hetero-uma i njegove nominalne religioznosti. Ovoj religioznosti život u Crkvi znači spoljnu saglasnost sa institucionalizovanim načinom života. Vladika Irinej, apologeta homofobije SPC, prvi među jednakima, veruje da su homoseksualci isključivo van Crkve – jer nisu u njegovom vidokrugu. Oni ne postoje, jer ne bi smeli da postoje, jer bi njihova stvarnost dekonstruisala fikciju.
Oni naravno postoje, u našem vidokrugu, i u Crkvi, ali ih ne vidi onaj ko živi u stanju apatije.
Sva seksualnost je svojstvo prirode; njene razne "orijentacije" su modusi iste supstancije koja nam je, svima od Adamovog pada, ukleta između duše i tela. Suprotno seksualnosti, ljubav je svojstvo ne prirode nego blagodati, supstancije preobraženja; "zato mi od sada nikoga više ne poznajemo po telu" (2.Kor. 5,16). Ali nakon ove demonstracije totalitarnog hetero-uma pitanje je da li će čovek koji traži Boga osećati da ima šta da traži u SPC. Njemu je bilo potrebno da sretne ličnost i etiku hrišćanstva koja emanira iz ličnosti a ne heteronomno (iz spoljne saglasnosti sa normativima ideološke i kolektivističke konstrukcije identiteta, iz potisnute fiksacije seksom ili erotofobije, iz "pravoslavno" frojdovskog poretka falocentrične kulture, i morala koji je "spolja pravedan a iznutra pun licemerstva i bezakonja").
Za tog čoveka, i za sav "svet života", biće beskonačno odgovorna samo Crkva (svaki hrišćanin lično).
"Teško vama književnici i fariseji, licemeri, što zatvarate carstvo nebesko pred ljudima; jer vi ne ulazite, niti puštate unutra one koji hoće da uđu". (Matej, 23,13)

2 comments:

Anonymous said...

Hvala Boro a sve ovo..
Hvala
Nadam se da ce tzv."Branitelji vere" prociati ovaj tekst jednog lepog dana..
Objavi ga...mozda u Logosu?!
Nikola

Unknown said...

Oh Jesus, oh Jesus: you're my only girl.
You're my only god.
Oh Jesus, oh Jesus: I follow
you now, forgive me now.
I'll follow you down, to a
dirty black room, where the
air is gone.
I'll lie down on the table, and
I'll wait for you to step inside
me now.
Oh Jesus, you're my only girl.
I'll look into your eyes, until I lose my mind.
Get out of my mind.
Get out of this place.
The air is gone.
You're my only girl.
You're my only god.
If I drink your blood, I will be like you.
Girl I want to be like you.
I will lose my mind.
You're my only god.
You're my only good.