Bas Jan Aderu
Za
Njega nema ni reči ni poznanja. Teologija,
svaka reč i poimanje, pripadaju sceni jezika gde Bog postoji kao predstava
čovekove ideacije. I jezik apofatičkog bogoslovlja kao neizdrživosti formalne
logike i konceptualnog mišljenja u apstraktnim pojmovima je samo ovostrana
medijacija (mišljenje i privid) izvesnog ezoterijskog iskustva, mističkih
viđenja duše koja izlazeći iz sebe i „sjedinjujući
se na bolji način Onome koji je svecelo Nepoznat, ništa ne poznajući, nadumno
poznaje“ (Sveti Dionisije Areopagit). Autentično mistično iskustvo je sa
one strane svega; (ovde) ono ne postoji. Apofaza je u sasvim katafatičkom
smislu poricanje metafizičke izvesnosti, ne-iskustvo iskustva bogopoznanja, karnalna
mistika hrišćanstva koja se iz tela u jezik prevodi samo napregnutom logikom
antinomije i paradoksije. Pre prevođenja na scenu jezika, apofaza je iskustvo
antinomije tela i duše i paradoksija pričešća i čovekovog oboženja: smrt Bića u
srcu mog postojanja. Pričešće je događaj na proscenijumu jezika. Jezik postaje
događaj, ovaploćenje Boga i smrt Boga, (jezičko) rušenje svih ontoloških
opozicija i prevođenje transcendencije u (teorijski) egzistencijalni
radikalizam: Bog jeste čovek. Bog jeste telo. Bog jeste smrtan. Bog je mrtav. Mi
smo i dalje sa ove strane svega postojećeg, u svetu Njegovog odsustva, na
proscenijumu jezika gde jezička figura nadoknađuje prazninu ne-događanja. Isto
su Njegovo uvek-teorijsko postojanje i intrapsihička ne-slika koju prizivam u
molitvama. Nema izvesnosti Njegovog ovaploćenja, smrti i vaskrsenja sada i ovde. Bog je pričastan u svojoj
smrti. Osećanje blagodati, slatki ukus pričešća koji traje danima je osećaj
Njegovog nepostojanja. Sa ove strane svega, Bog nije. Ja sam i dalje
očajno-sa-ove-strane. Jedino moje telo ne haluciniram. U suštini apofaza je,
kao doživljeni osećaj Božijeg nepostojanja, upražnjavanje religijske prakse samopovređivanja.
Ona do kraja ostaje telesni doživljaj, priprema. Stvarnost: ne-teorija. Ne još
žrtva, ali izvesna realizacija potencijala događaja da se obistini u jeziku
apofatike, koncentrisanje bola i njegovo zadržavanje u telu, neprevedenog u smisao,
dok se, spontano - inicijativom Boga, ne izlije kao krv stigmi. Izvan žrtve je
nestvarnost: teorija kao značenje–uteha, nekarnalni simboli vere. U krajnjoj
egzistencijalnoj konsekvenci discipline samopovređivanja, ne postoji uteha pre
žrtve. Istina nije značenje. Znam da je istina uvek nešto drugo.
U
potrazi za čudesnim, ja sam estetičar svog uzaludnog pokreta. Moja jedina uteha
je u lepoti tog pokreta, u njegovoj teatralnosti, ritualnosti, romantičnoj metafori
kojom je prekrivena prozirnost života u praznini Njegovog uvek-teorijskog
prisustva. Fotografisanog u zalasku, na obali, ili pored autoputa. Ja
živim na obali. More je inicijatičko središte čija je osa svuda gde sam ja, dok je potonula u noć osa horizonta
gde se spajaju gornji i donji svet svuda
oko mene. Molim
te ne ostavi me. Ja sam suviše tužan da bih ti rekao.
Ja
sam (tamo gde) Bog nije. Bog je (tamo gde) ja nisam.
No comments:
Post a Comment