Friday, February 15, 2013

Tamo gde




















Bas Jan Aderu

Za Njega nema ni reči ni poznanja. Teologija, svaka reč i poimanje, pripadaju sceni jezika gde Bog postoji kao predstava čovekove ideacije. I jezik apofatičkog bogoslovlja kao neizdrživosti formalne logike i konceptualnog mišljenja u apstraktnim pojmovima je samo ovostrana medijacija (mišljenje i privid) izvesnog ezoterijskog iskustva, mističkih viđenja duše koja izlazeći iz sebe i „sjedinjujući se na bolji način Onome koji je svecelo Nepoznat, ništa ne poznajući, nadumno poznaje“ (Sveti Dionisije Areopagit). Autentično mistično iskustvo je sa one strane svega; (ovde) ono ne postoji. Apofaza je u sasvim katafatičkom smislu poricanje metafizičke izvesnosti, ne-iskustvo iskustva bogopoznanja, karnalna mistika hrišćanstva koja se iz tela u jezik prevodi samo napregnutom logikom antinomije i paradoksije. Pre prevođenja na scenu jezika, apofaza je iskustvo antinomije tela i duše i paradoksija pričešća i čovekovog oboženja: smrt Bića u srcu mog postojanja. Pričešće je događaj na proscenijumu jezika. Jezik postaje događaj, ovaploćenje Boga i smrt Boga, (jezičko) rušenje svih ontoloških opozicija i prevođenje transcendencije u (teorijski) egzistencijalni radikalizam: Bog jeste čovek. Bog jeste telo. Bog jeste smrtan. Bog je mrtav. Mi smo i dalje sa ove strane svega postojećeg, u svetu Njegovog odsustva, na proscenijumu jezika gde jezička figura nadoknađuje prazninu ne-događanja. Isto su Njegovo uvek-teorijsko postojanje i intrapsihička ne-slika koju prizivam u molitvama. Nema izvesnosti Njegovog ovaploćenja, smrti i vaskrsenja sada i ovde. Bog je pričastan u svojoj smrti. Osećanje blagodati, slatki ukus pričešća koji traje danima je osećaj Njegovog nepostojanja. Sa ove strane svega, Bog nije. Ja sam i dalje očajno-sa-ove-strane. Jedino moje telo ne haluciniram. U suštini apofaza je, kao doživljeni osećaj Božijeg nepostojanja, upražnjavanje religijske prakse samopovređivanja. Ona do kraja ostaje telesni doživljaj, priprema. Stvarnost: ne-teorija. Ne još žrtva, ali izvesna realizacija potencijala događaja da se obistini u jeziku apofatike, koncentrisanje bola i njegovo zadržavanje u telu, neprevedenog u smisao, dok se, spontano - inicijativom Boga, ne izlije kao krv stigmi. Izvan žrtve je nestvarnost: teorija kao značenje–uteha, nekarnalni simboli vere. U krajnjoj egzistencijalnoj konsekvenci discipline samopovređivanja, ne postoji uteha pre žrtve. Istina nije značenje. Znam da je istina uvek nešto drugo.
U potrazi za čudesnim, ja sam estetičar svog uzaludnog pokreta. Moja jedina uteha je u lepoti tog pokreta, u njegovoj teatralnosti, ritualnosti, romantičnoj metafori kojom je prekrivena prozirnost života u praznini Njegovog uvek-teorijskog prisustva. Fotografisanog u zalasku, na obali, ili pored autoputa. Ja živim na obali. More je inicijatičko središte čija je osa svuda gde sam ja, dok je potonula u noć osa horizonta gde se spajaju gornji i donji svet svuda oko mene. Molim te ne ostavi me. Ja sam suviše tužan da bih ti rekao.
Ja sam (tamo gde) Bog nije. Bog je (tamo gde) ja nisam.

No comments: